09-07-05 / 37 fulla veckor, bebiskläder & korg



Jag har just nu sovit lite "eftermiddag" haha. Jag är så himla trött och jag vet inte varför. Kanske för att det snart är dags och för att det är som jobbigast just nu så här nära inpå.. Jag har slarvat väldigt mycket med järntabletterna nu, och det kommer nog visas när vi tar blodprov på tisdag när vi ska till barnmorskan, men det är nog en bidragande orsak till varför jag är trött. Jag har iallafall läst att jag ska vila när jag känner att jag blir trött och äta mycket mat så att jag har så mycket kraft som möjligt utifall att det blir dags att åka in. Så nu har jag sovit en stund, tror det blev en timme eller något, skönt. Men jag har lite svårt att sova så det kanske blir en kvällstupplur också. haha.

Så här ser din graviditet ut

Beräknat förlossningsdatum: 2009-07-25

Barnet blev till omkring: 2008-11-01

Du är i vecka: 38

Du är i månad: 9

Antal graviditetsveckor och dagar: 37 veckor 1 dagar

Antal dagar kvar till förlossningen: 20



Här är liggdelen till vagnen. Knäpper en helbild senare. (blixten som gör att reflexerna lyser upp så mycket)

Vecka 38


Barnet:

Vikten är oftast mer än 3 kilo. Barnet räknas som fullgånget och många föderi den här veckan. Det är barnet själv som bestämmer när det är dags att födas. Forskning visar att graviditetslängden finns programmerad i arvsanlaget. Det är nedärvt från dig och din partner och har bestämts efter vad som är en normal graviditetslängd i just ert fall. Har du inte packat din bb-väska är det hög tid att du gör det. Låt den stå redo så att du inte behöver tänka på om du fått med dig allt när värkarna väl startar. Det är mycket barn i magen och moderkakan är mellan 20-25 cm i diameter. Den väger ungefär ett halvt kilo och det är av stor betydelse att den fungerar fullt ut.


Mamman:


Hos rökande mödrar ses ofta kalkinlagringar i moderkakan. Följden blir att den inte fungerar lika bra. Nu när barnet behöver extra mycket näring kan det hämma tillväxten och kanske leder det också till att barnet inte orkar med ett förlossningsarbete lika bra som den annars skulle ha gjort. Du kan känna hur barnet trycker och pressar nedåt mot underlivet. Många barn sjunker ännu djupare ner. Ditt bäcken är något vidgat och barnets skallben har förmågan att omforma sig för att passa in i förlossningskanalen. Det kan vara svårt att hitta bekväma ställningar att sitta och ligga i. Magen är hela tiden i vägen. Du väntar på det första riktiga tecknet på att förlossningen startar. Hur känns en värk, kan vattnet gå utan att jag märker det, vad gör jag om det startar med en blödning? Det är många frågor som din barnmorska alltid kan ge dig lugnande svar på.


korgen (skriver om den nedanför tillsammans med en till bild)


Det finns inte så mycket jag kommer på att tillägga. Jag har packat BB-väskan men måste byta väska för jag upptäckte att fickorna på sidorna inte gick att stänga pga att dragkedjorna var trasiga. Så jag ska byta till en annan väska.. Annars är den inprincip klar. Vi har skrivit upp lite "sista minuten-pack" som vi ska göra alldeles innan vi åker. Man ska ju ha med sej tandborste och tandkräm, mat och dryck, handdukar osv. Och det ska vi packa ner innan vi åker. Det är ju onödigt att köpa en extra tandborste och tandkräm och lägga i väskan nu när vi lika gärna kan ta de som vi har från handfatet när vi ska åka. Och att bebisen trycker och pressar nedåt kan jag känna, jag känner att det är tyngre liksom. Svårt att förklara.. Kanske kan jämföra det lite med att du har en full tampong i som du glömt att bytt eller något. Svårt att jämföra med något när man inte känt nå liknade tidigare. Men ni kanske förstår att man känner något där på ett annorlunda vis!

Igår var vi hos mamma en sväng när vi skjutsade folk, hämtade bilstol och skötbord så nu är det klart. Fick också med oss två påsar med bebiskläder, en lämnade vi som mamma ska tvätta, hehe. Så idag har jag packat upp dom och lagt dom i lådorna.. Känns som att det mesta är klart nu. Mina äldre kusiner skulle kolla om dom hade några grejor som dom inte behövde också. Vi har skickat lite grejer till dom när dom fick barn som vi hade haft när vi var liten, så kanske får tillbaka något som man känner igen. Hehe. Vet inte riktigt vad det blir för saker mer än spjälsängen som hon ska få sova i sen. Till en början ska hon få sova i den här korgen som vi hämtade hos mormor innan hon dog. Hon berättade att alla "vi barnbarn" har legat i den när vi var nyfödda. Jätte mysigt men saker som man kan ärva och som gått i släkten! Och som ni ser så är den fortfarande jätte fräsch och mysig.


jag tycker den är jätte söt

Nu ska jag gå och hjälpa Patrik med maten, kanske blir piggare när jag fått i mej lite mat. På tisdag ska vi som jag skrev i början till barnmorskan. Jag uppdaterar då igen :)


Kommentarer
Postat av: kusin elin

ååh, gud vad jag längtar nu!! :D<3

2009-07-06 @ 13:06:40
Postat av: Hannah Söderström

Kan du fatta vad nära det är nu! :D åh vad jag längtar. Jag kan väl komma någon dag efter jag slutat jobba nästa vecka? För jag börjar ju på måndag :) eller om jag kommer på torsdag för då ska jag på sunnangården en sväng, så kan ni få presenten? :)

2009-07-06 @ 15:44:06
URL: http://mylifestyle.devote.se
Postat av: Hannah Söderström

Petra: okejokej, jo men det låter bra det :) Jag kan ju höra av mig lite närmre! :) Puss

2009-07-06 @ 16:18:01
URL: http://mylifestyle.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0