09-06-13 / Skolavslutning, vecka 35


Igår hade vi skolavslutning. Jätte skönt - äntligen sommarlov! Nu behöver jag inte ställa klockan eller passa någon buss. Och jag behöver inte heller tänka varje gång jag vaknar på nätterna och måste upp och kissa: "vad är klockan, ska jag upp snart?" Nu kan jag bara kliva upp när jag vaknar och gå på toaletten och sen bara gå och lägga mej och somna om!

Efter sommarlovet ska jag väl som alla andra tillbaka till skolan första dagen, eller någon av dom första dagarna och ha möte med lärarna och sådär. Lägga upp ett schema för mej, hur jag ska plugga hemma och vad jag måste göra på skolan. Det är tur att vi inte har någon praktik på höstterminen som vi haft i ettan och tvåan, utan i trean har man praktiken på vårterminen - om dom inte väljer att ändra det tills vi börjar i trean då vill säga, det skulle inte förvåna mej! Haha. Men då måste ju jag vara hemma med bebisen, det kanske blir annat om vi har praktiken på vårterminen. Vi får helt enkelt se hur det blir med det. Det är ju ett tag kvar, och nu tänker jag inte bry mej om skolan. För nu är det sommarlov, och jag kommer ta varje dag som den kommer!

Idag har jag gått 34 fulla veckor och börjar på vecka 35 imorgon. Så idag är det prick 6 veckor kvar, till beräknad tid då. Barnmorskan sa när vi var där sist att bebisen har lagt sej med huvudet nedåt och att hon har hittat vägen ut. Så man vet aldrig när hon tänker komma. Så här ser iallafall min graviditet ut nu:



(bebistofflor med skallror fram, jätte söta)

Beräknat förlossningsdatum: 2009-07-25

Barnet blev till omkring: 2008-11-01

Du är i vecka: 35

Du är i månad: 8

Antal graviditetsveckor och dagar: 34 veckor 0 dagar

Antal dagar kvar till förlossningen: 42

Och det här är vad som står om vecka 35:


Barnet:

Medelvikten är 2.5 kg och längden 46 cm. Längden på lårbenet är 66 mm. Huden är täckt av ett tjockt lager fosterfett, vernix, som skyddar huden i fostervattnet. Navelsträngen är nästan en halv meter lång. Den är snurrad som en telefonsladd, elastisk och stark. Den allra sista delen av graviditeten närmar sig. Hos förstföderskan har barnet oftast lagt sig med huvudet fixerat ner i bäckenet. Det kan vara en av anledningarna till att det inte rör sig på samma sätt som tidigare. Det har inte längre samma svängrum. Barnet ökar i vikt med mellan 25 och 30 gram per dag och det börjar bli rejält trångt. Det räcker med att du känner liv varje dag. Många tycker att barnet har mer bestämda perioder, vanligen kvällstid, när det är som livligast.


Mamman:


Du kan känna dig trött och ha ont i både rygg och bäcken. Magen börjar bli stor och tung. Det är inte så konstigt om du känner dig obekväm. Kanske oroar du dig för att du gått upp mycket i vikt. Det är inte så konstigt och det mesta är vätska som försvinner av sig själv efter att du fött. Sluta inte äta eller försök hålla igen. Du och ditt barn behöver mycket näring så här i slutet av graviditeten. Antagligen tänker du mycket på förlossningen. Hur skall det bli? Kommer jag att klara förlossningssmärtan? Frågor och tankar avlöser varandra. Skriv gärna ner dem, prata både med din partner och med barnmorskan. De allra flesta kvinnor brukar komma till en punkt när man känner sig redo. När man, om än spänd men också förväntansfull och beslutsam, inget annat vill än att få komma i gång med sin förlossning. Förbered er så gott ni kan och ta reda på så mycket som möjligt. Kunskap lugnar och ger större trygghet. En trygg mamma föder lättare och genom att vara avspänd och fokuserad kan smärtupplevelsen lindras av sig själv.

Det här är allt jag orkar skriva idag. Igår var det begraving för mormor och låten som vi spelade var Shirely Clamp - Jag fick låna en ängel, och jag tycker att texten passar så otroligt bra på mormor så den får vara med här som avslutning.





Du log mot mig
En sista gång
Du var så lugn
Som om du redan gett dig av
Du såg på mig
Att jag var rädd

Hur kan man nånsin' va' beredd?

Jag fick låna en ängel
Som spred sitt ljus i mitt liv
I varje andetag
Du togs bort från mig
Alldeles för tidigt
Jag fick låna en ängel
För en stund


Du gav mig allt
Ett hjärta kan
Du lever kvar i mig
Så länge livet ger mig tid
Du sa till mig "Var inte rädd"

Men säg mig hur kan man nånsin' va' beredd?

Jag fick låna en ängel
Som spred sitt ljus i mitt liv
I varje andetag
Du togs bort från mig
Alldeles för tidigt
Jag fick låna en ängel
För en stund

Min ängel..

(Jag fick låna en ängel)
Du spred ditt ljus (i mitt liv)
I varje andetag
Du togs bort från mig
Alldeles för tidigt
Jag fick låna en ängel
Jag fick låna en ängel
För en stund


Som skriven till dej! <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0