09-06-20 / Midsommar, 35 fulla veckor idag - 5 veckor kvar



Det känns som att det var nyss jag skrev att det var ny vecka, men nu är det ännu en ny. Hehe. "Tiden går fort" är väl något man hör lite då och då, och man tycker att den går ganska snabbt. Men nu går den verkligen snabbt!! Nu är det bara 5 veckor kvar. Eller ja, till exakta datumet då. Men jag tvivlar på att det blir då.. Hannah har gissat på 19:e.. eller var det 14:e? Jaa.. ni som känner mej vet ju hur mitt minne är just nu. Haha. Men någon utav dom iallafall, hon valde iallafall mellan dom. Så är det någon mer som vill gissa så kommentera så får vi se vem som kommer närmast ;) Jag vet att Malin Olovsson hoppas att det blir den 21:a, för då fyller nämligen hon år.

Det här är vad som står om vecka 36 som jag alltså går in i imorgon:

Barnet:


Ungefär 45 cm och mellan 2.5-2.7 kg. Barnets sugmuskler har blivit starkare och det har blivit rundare i hela ansiktet. Hjärnans slutliga mognad inträffar vid denna tid och en färdig individ gör sig redo att födas. Nu är det bara slutspurten, den sista månaden, kvar men redan nu går det bra att födas till ett liv utanför livmodern. Barnet har trängt ner djupare i bäckenet, magen har sjunkit och plötsligt blir det lättare att andas. Barnet lägger på sig ytterligare ett kilo under den sista månaden.

Bebisen har nog inte växt så mycket på längden eftersom det står att den kunde va 46 cm förra veckan och 45 den här veckan ;) haha. Dom menar ju såklart på ett ungefär och det är ju olika för alla bebisar. Om det är lättare att andas har jag inte tänkt på faktiskt. Hon kan fortfarande trycka rumpan mot revbenet och då är det jobbigt att andas. Och så beror det väl på vilken ställning man ligger/sitter i. Ibland när jag ligger på sidan kan jag ha svårt att andas, men då brukar det gå bättre när jag lägger mej på andra sidan. Så det beror väl också på hur bebisen ligger. Heh. Det är mycket som spelar roll.



35 veckor 6 dagar. Patrik låg i sängen och knäppte, så det blir lite underifrån.

Mamman:


Belastningen på rygg och bäcken ökar, det är påfrestande för ledband och muskler. Vid den här tiden är det vanligt att man kan känna sig både lite nedstämd och irriterad. Det är påfrestande att vara stor och tung och allt går långsammare än det brukar göra. Du blir andfådd för minsta lilla och svettas mer än vanligt. Om du känner dig rastlös och orolig så är det helt normalt. Många kvinnor sover oroligare, har mer halsbränna och springer och kissar stup i kvarten, även nattetid. Du börjar längta efter att föda, att få se ditt barn på riktigt och att snart få din egen kropp tillbaka igen. Antagligen fantiserar ni mycket kring barnet som snart skall födas och ni tänker kanske också på det stora ansvar som väntar er.

Jag kan ärligt säga att allt stämmer in på mej! Tar jag en promenad så går det inte så fort, hehe. Det går väldigt segt uppför och jag måste gå sakta nedför, annars blir det jobbigt åt magen. Ryggen har jag ont i flera, flera gånger per dag. Det är så skönt när jag inte har ont. Men jag ska inte påstå att jag har väldigt jobbigt ont, för det har jag inte. Många har nog mycket ondare än mej. Men det är ju aldrig roligt att gå runt och ha ont någonstans, så det tycker jag att jag får klaga lite på! Hehe. Jag har ju mått jätte bra annars! Kissar ja.. alltså.. jag ska räkna en dag så kan ni ju tänka er. Det är så fruktansvärt tjatigt, haha. Jag får verkligen gå på toaletten hela, hela tiden! Och innan jag kan sova så går jag nog på toaletten 5 gånger på en timme. Det krävs inte att blåsan innehåller mycket för att hon tycker att det blir trångt och börjar röra på sig och sparka. Och då känns det verkligen som att blåsan är proppfull. Sen är det olika hur många gånger jag går upp per natt, men det är minst 4,5 iallafall. (och då kanske jag sover till elva/tolv) Tur att vi har sommarlov säger jag. Haha! Att jag svettas mer nu kanske det inte är så roligt att läsa om, kanske inte hur ofta jag går på toaletten heller, haha. Men det är ju något som ökar under graviditeten och det kommer ju ni tjejer också gå igenom när och om ni skaffar barn. Hur mycket man svettas är ju olika. Att längta efter att föda kanske inte är det rätta ordet tycker jag. Men längta tills hon kommer ut och vi får träffa henne, det gör jag/vi ju absolut. Men jag kan inte säga att jag längtar efter att föda, men jag känner mej väldigt lugn inför det. Och jag hoppas att det håller i sej ;) hehe.



jag är lite röd på magen, och det är bara för att det töjs och jag hade nog precis kliat, haha

Så här ser din graviditet ut


Beräknat förlossningsdatum:
2009-07-25

Barnet blev till omkring: 2008-11-01

Du är i vecka: 36

Du är i månad: 8

Antal graviditetsveckor och dagar: 35 veckor 0 dagar

Antal dagar kvar till förlossningen: 35

Hoppas att ni har haft en bra midsommarafton, klockan är efter tolv nu så det innebär väl att det är midsommardagen idag. Och idag ska vi städa i lägenheten eftersom vi snart flyttar in. Packar håller jag också på att göra, hehe. Men kvällen innebär mys men Patrik. Och förhoppningsvis god mat, och fint väder! Alla vill ju ha sol, så jag tycker att det kan vara sol då så alla blir nöjda när alla ändå vill samma sak. Det kan ju inte hända ofta ;)

Nu ska jag gå ner och ta något att äta, fast klockan är 10 över 3.. Sen ska jag försöka sova, sover ju sådär om nätterna, men jag ska nog somna till slut.

Kom ihåg att ni gärna får gissa på datum för skojskull, och kom gärna med namnförslag. Det kan vi aldrig få för mycket av, även om vi har ett vi gillar. Godnatt :)


Kommentarer
Postat av: Tette

Jag gissar på den 16 juli :)

2009-06-20 @ 17:49:38
Postat av: Hannah

Jo jag gissade nog på 19 juli tror jag! :) Och kan du fatta, 35 dagar tills ni ska få en liten bebis?! det kan inte jag ;) haha. Så stor du blir åxå! Vi måste passa på att träffas nu innan det blir för nära och du inte orkar.. :p jag hoppas ni har internet i lägenheten så du kan skriva? ;) och skriva när hon kommit ut också :) Några fina tjejnamn är ju typ.. Hilma, Alma, Sanny (som min morbrors tjej heter), Elsa, Alva.. det finns många fina namn =)

2009-06-21 @ 12:50:07
URL: http://mylifestyle.devote.se
Postat av: frida

11:e :D

2009-06-21 @ 17:05:45
URL: http://thefworld.blogg.se/
Postat av: fridis

Lea, fast nu kanske Elin blir sur. haha. Hon vill att hennes barn ska heta Svea, men det är ju iaf inte samma namn! Lea är gulligt, men jag gillar Holly, som ni funderade på :)

2009-06-21 @ 17:07:23
URL: http://thefworld.blogg.se/
Postat av: Hanna Eriksson

Jag tror att de kommer bli 27 juli ;)

2009-06-23 @ 10:18:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0