09-06-27 / 36 fulla veckor


Ja, idag har jag alltså gått 36 fulla veckor. Nu är det bara 4 veckor kvar (plus, minus 2) Vi får se om jag går över tiden eller om det blir tidigare. Nästa gång vi ska till barnmorskan ska vi iallafall göra en plan, förlossningsplan, om jag inte minns helt fel. Så hon sa att jag skulle fundera lite tills dess. Och vad man går igenom och vad vi skriver ner kan jag berätta sedan efteråt. För just nu har jag inte sån stor koll på det!

Idag har vi varit på stranden en sväng, älskar detta sommarvädret! Så jag har fått lite färg iallafall. Skinnet är ju så tunt på magen just nu eftersom magen är så stor, så jag fick smörja på med solskyddsfaktor några gånger så att jag inte skulle bränna mej, haha. Dock badade jag inget. Jag gick i en bit bara, kändes som att det var lite för kallt just då. Men när vi var på väg hem hade jag lätt kunnat vända för att hoppa i, lite extra jobbigt att gå i värmen höggravid ;) hehe. Men bara man doppar fötterna så blir man ju genast svalare! superskönt!

 

Så här ser min graviditet ut

Beräknat förlossningsdatum: 2009-07-25

Barnet blev till omkring: 2008-11-01

Du är i vecka: 37

Du är i månad: 8

Antal graviditetsveckor och dagar: 36 veckor 0 dagar

Antal dagar kvar till förlossningen: 28


Jag har knäppt kort på dom nyaste bebiskläderna som vi har just nu. Så dom kommer under inlägget och så skriver jag vilka/vem vi har fått det ifrån. Det här är vad som står om vecka 37 som jag börjar på imorgon..


Dom här har jag köpt själv, hihi.

Barnet:

Ca 2.8-3 kg. Nu räknas barnet som fullgånget. Om förlossningen startar gör den det i tid, varken för tidigt eller för sent. Barnet ökar sin vikt med 200-250 gram per vecka och har mer än en liter fostervatten runt sig. Koordinationen är så utvecklad att barnet har förmåga att gripa tag om saker med handens fingrar. Den tränar inför ett liv utanför livmodern genom att dra in och trycka ut fostervatten ur sina lungor. Den lagrar också näring som behövs för att klara en ansträngande förlossning. De allra flesta barn ligger med huvudet nedåt, endast ett fåtal ligger med stjärten först. Om så är fallet gör man vid den här tiden ett försök att vända barnet.



Hängslebyxor och en t-shirt från Patriks mamma och pappa.


Mamman:

Du går troligen på ännu en graviditetskontroll. Är det något som fortfarande oroar dig inför förlossningen så prata med din barnmorska. Det är bra om du som skall bli pappa följer med. Även om du skrivit ett brev med dina önskemål kring förlossningen är det vanligt att man också noterar vad du vill i journalen. Denna kommer personalen på förlossningsavdelningen senare att ta del av. De flesta kvinnor känner av allt kraftigare sammandragningar i livmodern. Det är inte farligt utan en påminnelse om att snart startar förlossningen och mötet med barnet närmar sig. Kanske har du slutat arbeta och inlett dina första veckor som föräldraledig. Du kommer att må bra av att få rå dig själv och att släppa arbetet helt. Du behöver också lite tid att förbereda för barnets ankomst och göra de sista förberedelserna inför förlossningen och den stora omställningen till att bli mamma. Nu kan du vila när du behöver det. Ät som tidigare bra mat, gärna med extra kolhydrater så har du lite mer ork om förlossningen skulle starta.

jag vet inte om jag har så mycket att tillägga kring det. Det är ju fixerat så förlossningen kan ju starta när som helst, så det är väl mest bara att vänta och se, hehe.

Jag har ju ränkat hicka från och med vecka 31, och just nu är jag upp i 86 gånger, hihi. Får se hur många gånger till det blir innan hon kommer ut, över hundra? Ja, kanske.



Två tröjor från min kära kusin Frida, jätte söta!

Namn som ökat snabbast, flicknamn:

NrNamnÖkning %Antal-08
1Joline56,6130    
2Iris56,3150    
3Liv45,3186    
4Svea43,6158    
5Lova38,7312    
6Majken30,7115    
7Hedda27,4135    
8Molly26,9547    
9Lilly26,5267    
10Inez26,0184    
11Leia24,6162    
12Siri24,3256    
13Lea23,9254    
14Elise23,0123    
15Ellie22,9118    
16Alicia21,8436    
17Ingrid20,3172    
18Emelie20,2351    
19Astrid16,8306    
20Victoria16,4149    
21Isabelle16,0596    
22Jasmine11,0222    
22Mira11,0212    
24Irma10,9122    
25Thea10,1372


den här listan hittade jag på libero.se. Det är bara en del va den, det fanns med pojknamn också. Och sedan fanns det namn som hade sjunkit. Men jag tyckte att det blev för mycket att ta med allting. Så ni får gå in och kika själva om ni vill se om erat namn finns med. Klicka isånnafall här. Som tur är fanns inte vårat namn med, som vi funderar på, eftersom vi vill ha någon ovanligt :) Nu börjar det bli lite livat i magen så nu ska vi lägga oss å mysa framför tvn, jag patrik å "maggen"!


Kommentarer
Postat av: OLESSIA

sweet :)

2009-06-28 @ 00:23:16
URL: http://dreamolessia.blogg.se/
Postat av: H A N N A | [ e s t h . b l o g g .s e ]

Fråga gärna en fråga i min frågestund,

kram från mig, http://esth.blogg.se

2009-06-28 @ 01:49:05
URL: http://esth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0