provtagning å ultraljud



Igår, måndag var det dags för besök på familjecentrum igen.
Man brukar skriva in sig mycket tidigare i graviditeten, men det blev ju som det blev för oss så jag fick börja besöket med att ta massa "inskrivningsprover." Blodprov, 2 eller 3 rör tror jag att hon tog. Dom skulle kolla blodgrupp och hur mycket järn jag hade i blodet och sådär. Var lite rädd att det skulle krångla så jag skulle bli svimfärdig eller något, men det gick bra, kändes knappt. ;) hehe. Och där sa dom att jag behövde mer järn i blodet, eftersom jag har nästan 1 liter mer blod i kroppen nu än tidigare, så dom rekommenderade att jag skulle äta järntabletter, men att man kunde få förstoppning av vissa sånna så jag fick ett tips om vilka som var bra och sen rekommenderade mamma något som jag kunde dricka.

Sen fick jag väga mig igen, 52,35 vägde jag då. Prick ett kilo mer än vad jag gjorde när jag var där på fredagen innan.
Dock hade jag inte ätit något då, men eftersom man går ner i vikt i början av graviditeten och min mage växer på ganska
bra nu så är det inget ovanligt. Sedan fick jag lämna urinprov som dom skulle ta massa andra prover ifrån.
Efter det så fick jag vänta tills det blev min tur att göra ultraljud! Patrik, som också skulle ha varit med på ultraljudet fick
inte tag på någon bil så han kunde inte komma. Och inte fanns det någon buss som passade heller så jag tycker synd
om honom som missade det. Men han fick ju se när vi gjorde ultraljudet på gyn så han har ju sett bebben iallafall :)

När det blev min tur gick vi in i ett ganska mörkt rum där det fanns en maskin, säng å en skärm i taket. Så fick jag lägga mig på sängen och kvinnan som jag tror inte ens presenterade sig, hon verkade stressad, smetade ut gele på magen (som för övrigt var mycket kallare än den på gyn xp) och sen började hon "åka" med den där grejen, som jag inte heller vet vad det heter, men vi kan väl kalla den för kameran ;)  runt, runt på magen. :) och så fick jag titta på skärmen. Verkligen jätteSÖT! :D hihi, han/hon är jätte mysig. Det blev lite verkligare när man fick både se och känna hur den rörde på sig där inne. Hon visade mig hjärtat, magsäcken, och urinblåsan. och allt fungerade som det skulle!  Han/hon var lite rund om magen sa hon, men det var bara bra. Och det syns ju inte på mig så mycket, kanske inte så mycket som det gör på vissa andra i vecka 22, men hon sa att han/hon växte bra för hela han/hon fick inte plats på skärmen. Sen så är ju både Patrik och jag rätt så liten, så vi antar att våran bebis kommer likna oss! ;) Men det var skönt att veta att allt var bra :) jag fick också se över läppen, och att den var "hel." Och när vi kollade på läppen så börja bebben att gapa. Han/hon gapade några gånger på rad och sedan två, tre stora gap, såg nästan ut som gäspningar. Och då såg jag tungan också, hihi.. pytte liten, men gud så söt! :D

Sedan svävade jag på rosa moln på väg hem till Patrik med fotot från ultraljudet!

Nästa besök blir på onsdagen den 25, och då ska jag till barnmorskan.  Hon ska kolla resultaten från proven och sådär. :)

nu skrev jag det här ganska snabbt så ni får kommentera om jag har skrivit någon halv färdigt, för jag hinner inte läsa igenom. :)

Kommentarer
Postat av: Hannah

Ååååååååååååh jag dör!

2009-03-19 @ 11:13:22
URL: http://mylifestyle.devote.se
Postat av: therese

Mysigt! :)

2009-03-20 @ 14:00:22
URL: http://theresejonsson.devote.se
Postat av: Tobias Östling

Grattis !! :D Jag läste det alldelesnyss på Micke Anderssons bdb :) Hoppas allt går bra och så ! Kanske syns eller hörs i sommar när jag är hemma :D

2009-03-21 @ 00:04:22
Postat av: Jennie

åååh, underbart<3

2009-03-23 @ 06:52:40
URL: http://jlinden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0