09-05-11 / Vecka 30, sagt hejdå till storasyster & lägenhetsdags




Nu har jag internet & en del att skriva :)

Jag kollar just nu på nytt läge på 3an och längtar bara mer och mer tills vi får våran lägenhet så vi kan börja pygla med tapeter och möbler och sådär. Så roligt! :D Jag och Patrik har ganska lika smak tror jag, iallafall av vad jag har märkt när vi har kikat på lite saker som vi ska köpa. Vi har köpt lite småsaker hittils, säng och sånt blir det nog dags för när det börjar närma sej för inflyttning. Det senaste vi köpte var iaf två krukor till köket, (som vi har tänkt, vi vet på ett ung hur lägenheterna ser ut där vi ska bo) durkslag, skål, bakmått, och två tavlor. Och när vi köpte det var vi väldigt överens. Jag ville köpa ett andra krukor också, så det var väl det enda som vi var lite oense om, men vi sa att vi skulle ta dom till tvrummet istället. :) Vi har för övrigt pratat med dom som har hand om lägenheterna idag och bestämt att vi ska kolla på två stycken på onsdag klockan 13.00. Och då ska vi också bestämma oss om vi vill ha någon av dom, och vilket isf, för det är någon som står på kö och då vill dom att vi bestämmer oss så fort som möjligt. Så det ska bli spännande. Det blir att sluta lite tidigare från skolan då, men det gör inte så mycket! ;)


                                           
                                           (inte vår lägenhet på bilden)

Det jag skrev om i förra, väldigt korta inlägget, var att vi sa hejdå till min syster Malin och hennes pojkvän Simon. Dom var här (hos pappa) på en liten "hejdå-middag" - grillad hamburgare, wow vilken middag! för att dom skulle åka till Rhodos klockan 06.00 dagen efter. Lyckostar jag vet, och dom ska inte stanna i 1 vecka eller 2, som dom flesta gör.. Nej dom ska stanna i ca 5 månader! Simon ska jobba som DJ och Malin ska gå en bartender utbildning och jobba som bartender där borta. Vore jag inte gravid skulle jag ha åkt och hälsat på. Vi missar dock Malins 20 årsdag, och dom missar när lilla bebisen kommer, men det får vi väl ta igen när dom kommer hem. Känns lite långt dit såklart, men dom kommer få det super bra så det skulle ju bara känts fel om dom stannat hemma pga mej. För dom hade ju besämt sej för att åka innan dom fick reda på att jag var gravid. Huvudsaken är ju att dom kommer hem till något riktigt bra från något riktigt bra! :)




I lördags gick jag in i vecka 30. Och det innebär ju att det är 10 veckor kvar när jag gått 30 fulla veckor. Och det känns inte alls mycket. Det låter mer när man säger att det är ca två månader kvar.

Beräknat förlossningsdatum: 2009-07-25

Barnet blev till omkring: 2008-11-01

Du är i vecka: 30

Du är i månad: 7

Antal graviditetsveckor och dagar: 29 veckor 2 dagar

Antal dagar kvar till förlossningen: 75

jaa, det är väl så det ser ut. 75 dagar kvar - beräknad tid då! Men man vet ju aldrig om bebisen väljer att komma ut före, eller efter. Sånt kan man ju aldrig veta. Blir det att jag får göra kejsarsnitt så blir det ju före isf. På tal om förlossningen så har vi fått brev hem om föräldrautbildningen. Den börjar den 20e, och är 5 gånger, ca två timmar varje gång. Med rast emellan hoppas jag. Jag menar, tänk att det är fullt av gravida där, det kommer bli kö til toaletten på en gång, haha. Men det ska bli intressant. Dom 3 första gångerna ska vi prata om förlossning, smärtlindring, andning & avslappning. Det kommer också bli under skoltid, men det blir på slutet av dagen, så förhoppningsvis missar jag inte alltför mycket. Det är ju något jag vill/måste göra, så det får bli som det blir helt enkelt!


(bild från libero)


Det här är vad som står om vecka 30, :)

Barnet:

38 cm lång och ca 1.5 kg tung. Barnets hjärna utvecklas och växer. För att få plats veckar den ihop sig allt mer och bildar dess karakteristiska vindlingar och flikar. Barnets lungor är nästan helt utvecklade och det övar på andningsrörelser genom att höja och sänka bröstkorgen.

Mamman:
Kanske känner du att barnet hickar? Antagligen har ni påbörjat eller kanske redan slutfört någon föräldraförberedande kurs. Det är ungefär 2 månader kvar till förlossningen och mötet med ert lilla barn närmar sig för varje dag som går. Det är mer påtagligt ett barn du bär på, det blir allt större och starkare. Det är naturligt att föreställningarna om barnet och tankarna på hur en vardag med barnet skall bli ökar. Många kvinnor klagar över en tilltagande trötthet. Var noga med att äta bra näringsrik mat, att sova ordentligt och se till att du håller koll på ditt järnvärde. Prioritera en stund ute i friska luften varje dag. Inaktivitet och näringsbrist på grund av en felaktig kost leder bara till ännu mer trötthet och krämpor i kroppen. En del kvinnor får känningar av bäckensmärtor. Der är en hormonell påverkan på alla fogar och leder, framför allt bäckenet. Det är helt naturligt och ändamålsenligt eftersom det ger förlossningskanalen större möjlighet att bli elastisk och vidgas vid förlossningen. En del kvinnor upplever det som smärtsamt, de får svårt att gå och blygdbensfogen blir mycket öm. Det börjar bli tyngre och du kan känna dig känslig och ha lätt för att gråta vilket inte alls är konstigt. Du går in i den sista delen av graviditeten och det ställer stora krav på dig, både fysiskt och psykiskt. Lyssna till din kropp, var snäll mot den och ha tålamod. Det här är en speciell tid i livet. Sannolikt gör du inte om det så många gånger. Glöm inte att ta en paus mitt på dagen. Lägg dig ner och vila med benen högt mellan varven.

Hicka? Oooja! :D hehe, jag tycker så synd om den lille som hickar så. Han får sluta svälja vattnet så fort så slipper han hickan. Vem vet, han kanske lär sig det. ;) Och att bebisen blir starkare måste jag också hålla med om, jag känner det på sparkar och rörelser. Just nu är det mer rörelser än sparkar. Jag kan känna en fot/arm som drar från ena sidan av magen till andra. Och det kittlas lite, speciellt när han/hon kommer neråt ljumskarna liksom. Han/hon verkar ha ändrat läge och lagt sig på bredden istället för på höjden. Och sparkar/rör sig mest nedåt ljumsken på vänster sida. Så vi får väl se om han/hon lägger sig på höjden (det låter lite dumt, men ni förstår nog hur jag menar) med huvudet nedåt, som den ska ligga när det är dags att föda. Annars har jag läst att man kan få göra kejsarsnitt. Men skulle det bli snitt så gör det inte mej något. Bara bebisen kommer ut friskt och levande! :)

                                                          

Vi var på besök på familjecenter i fredags också, 5/8, och det gick bra det här besöket också.  Det känns skönt att det mesta är som det ska. Lite dåligt järnvärde fortfarande, men det ska nog rätta till sej nu när jag ska börja äta järntabletterna varje dag istället för varannan. Jag vägde 57,15 kg. Dock har jag inte förändrats speciellt mkt på övriga kroppen, än magen då förstås. Så det känns bra, men man ska ju aldrig säga aldrig ;) hehe. Jag brukar alltid ha den oturen att få det jag säger att jag aldrig har haft och sådär. Fosterljuden lät bra, och jag hade ökat till 27 centimeter på magen. Det var iof inte så mkt, och har jag inte växt nå till nästa besök så följer jag inte kurvan som jag ska, så vi får hålla tummarna för att jag växer. Dock har ju bebisen ändrat läge och det kan väl vara en bidragande orsak till att det inte var fler centimeter. Sen tycker jag själv att jag växt mer än så, det beror väl på hur man ligger också. Men jag ska inte oroa mej över det, utan det tar vi när det kommer, OM det kommer isf. Annars mår inte bebisen bra om jag inte mår bra.


Har ni namnförslag är det bara att kommentera, vi har lite svårt att bestämma oss. Men samtidigt kommer det säkert bli enklare när vi har bebben framför oss. Vi ska ju också bestämma oss för ett BB, det blir antingen Hudik eller Gävle. Finns ju inga fler att välja på nu. Iaf inte om man ska välja dom närmaste ;)

Kommentarer
Postat av: m

Kanske wilma eller nicole? ;) har ni pratat om något namn, isf vilka/vilket? :D

2009-05-12 @ 16:16:44
Postat av: petra

Vem är du "m" ? :)

2009-05-12 @ 17:44:03
Postat av: Ella

Mora är ju typ lika långt som till Gävle :p

2009-05-12 @ 18:40:20
URL: http://ellinoranderssson.blogg.se/
Postat av: Hannah

blir så glad när jag läser :) hihi

2009-05-14 @ 12:17:56
URL: http://mylifestyle.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0