09-05-17 / vecka 31, sömnsvårigheter blandat med längtan & irriterande saker



igår var det lördag. Och ännu en lördag innebär att jag gått ännu en vecka. Och lördagen igår innebar att jag har gått 30 fulla veckor. (mycket lördag och veckor, haha)  men det här är iallafall vad som står om vecka 31:


Barnet:

Barnet är 39 cm långt och väger 1.6 kg. Det händer mycket varje vecka. Barnet börjar lägga på sig underhudsfett och huden är mer rosa än röd. Det har fortfarande ganska stor rörelsefrihet inne i livmodern och har troligen inte lagt sig till rätta än, även om det finns barn som redan nu lägger sig med huvudet ner i bäckeningången.


Mamman:

Om din graviditet är normal och du är frisk följer du säkert det så kallade basprogrammet hos din barnmorska. Då brukar det vara dags för ännu en kontroll i graviditetsvecka 31. De flesta kvinnor kan fortsätta att arbeta som vanligt en tid till. Har du ett arbete som är extra tungt eller stressigt kan du från och med nu få beviljat havandeskapspenning på hel- eller deltid. Det gäller också om ditt arbete innebär ansträngande arbetsställningar eller om du utsätts för miljögifter eller skadliga gaser. Handläggningstiden kan vara ganska lång så ansök till försäkringskassan i god tid. Belastningen på rygg och leder ökar för varje vecka. Om du måste bära matkassar eller något annat tungt, fördela vikten mellan båda dina händer så att du inte snedbelastar. En del kvinnor har väldigt ont av foglossning. Be barnmorskan eller sjukgymnasten om tips på vad du kan göra för att lindra det onda. Det är inte ovanligt att sammandragningarna ökar nu när magen blir större. Din kropp förbereder sig långsamt men säkert på att föda.


(fin bild på Christina Aguilera, kanske inte så lik min mage på den här bilden, men alla är ju olika)

jag tror inte att bebben har lagt sig till rätta än. Absolu inte. Han/hon flyttar runt på sig hela tiden den bråkstaken. ;) men för mej är det ändå ganska mysigt. För då kan jag, patrik eller den som vill oftast känna när den rör på sig. Sen är det ju också så att han/hon rör sej mer vissa tider på dygnet än andra. T.ex under skoltid brukar det vara ganska lugnt i magen om man jämför med kvällen, och det är ju bra för min koncentrationsdel iof. Men jag har läst att man kan bli lite glömsk och ha lite svårt att koncentrera sig när man är gravid. Och det är ju inte så konstigt om man tänker efter! En annan grej som också är ganska mysigt är att min mage är ganska hård nu, och då känner man rörelserna mycket bättre. Jag kan inte "nypa i fettet" på magen - om i förstår? I skinnet liksom. Och det gör att när bebisen rör på sig så syns det väldigt väldigt väl på min mage. Det blir bullar här och där, och ena siden kan helt plötsligt flyga upp, eller hur jag ska beskriva det, när bebisen sparkar.. ja, det är lite svårt att förklara. Men jag hoppas att ni förstår. Annars får ni kommentera så ska jag försöka förklara på ett annat vis, om ni vill.

Jag börjar känna av att en hel vecka i skolan inte fungerar så bra för mej. Jag har lite svårt att koncentrera mig, och jag är inte alls nå morgonpigg. Det var jag inte innan jag blev gravid heller. Men det gick iaf bättre än vad det gör nu. En till grej som jag börjat märkt av är sömnsvårigheter. Jag kan inte sova en natt utan att vakna 5-10 gånger. Och det är jätte jobbigt. Jag blir frustrerad när jag inte kan sova, och då kan jag ju omöjligt somna om. Och det gör mej ju inte piggare precis! :/ Men jag ska göra mitt bästa och så får vi se om jag kanske kan ha en hemmadag eller något i skolan. jag får prata med mina lärare. det är ju inte så långt kvar i skolan heller för den delen. 


Så här ser din graviditet ut

Beräknat förlossningsdatum: 2009-07-25

Barnet blev till omkring: 2008-11-01

Du är i vecka: 31

Du är i månad: 7

Antal graviditetsveckor och dagar: 30 veckor 1 dagar

Antal dagar kvar till förlossningen: 69


(den här bilden på Britney däremot påminner om min mage när jag ligger, och hon fick också en pojke. Gud vad jag funderar och jämför. Måste knäppa lite egna bilder också! :o Pappa har lånat min kamera, så ska bara leta den, men det kanske kommer till nästa inlägg)

Vi har kikat lite på bilder på hudik och gävle BB på internet också. Vi måste ju bestämma oss för vilket vi ska åka till och föda. Men jag vet inte om jag blev så mkt klokare på det. hehe. Jag skulle helst vilja åka dit å kika, men det kostar ju pengar å åka fråm å tillbaka till både hudik å gävle, och det får man ju stå för själv. Så vi får se hur vi gör. Måste lägga pengarna på allt som ska inhandlas till lägenheten också! Men jag tror inte att det är sån stor skillnad på dom heller. Inte som det verkade på internet. Vi får se, det kanske blir Gävle. En grej som jag irriterade mej på är att det kostar 200 kr/natt för pappan att sova över på BB. OM det finns plats! Och finns det inte plats så måste pappan då åka hem å sen tillbaka dagen efter. Och tänk då om man får stanna 3 dagar eller något. Plus att det kostar 40-50kr att köpa frukost å lunch där också. Man får ju åka hem 6 timmar efter förlossningen om man känner sig pigg å läkaren säger att det är okej. Men om man inte får det då, och bor flera mil från BB. Det irriterar mej. Lovar att det kommer hända mej och Patrik. Det skulle inte förvåna mej, haha. Vi betalar ju självklart om det skulle vara så att vi sover över, men jag tycker iallafall att det är dåligt.


Kommentarer
Postat av: Frida Borgenfalk

Tänkte bara säga att i Gävle har dom tagit bort de där att det kostar 200kr/natt, nu kostar det bara 200kr för hela vistelsen, spelar ingen roll hur länge men måste stanna, blir iaf bara 200kr för killen, och där har dom liksom som tältsängar i rummen som han får sova på med, de sängarna är alltid lediga så killen kan sova kvar, de lägger ju inte direkt en nyförlöst kvinna i en tältsäng ;) Också ligger coop eller nå sånt jätte nära så då är de bara att gå dit o köpa mat så finns de ju kyl i matsalen på bb som man får ha maten i till mannen då, och micro finns det med =) Fy så invecklat jag kände att de blev, men va de nåt du inte hängde med på äre bara o fråga =)

Plus att både förlossningspersonalen och bb personalen är skit trevliga, tror nästan vi träffade alla , haha vi var ju där i hela 5dagar =P

2009-05-17 @ 22:05:01
Postat av: Hannah

Jag tror också på Gävle faktiskt! (Y) Visst det var bra i Hudik när jag praktiserade där men jag tror nog ändå Gävle är bättre.. :)

2009-05-18 @ 16:37:38
URL: http://mylifestyle.devote.se
Postat av: Hannah

Jag tror också på Gävle faktiskt! (Y) Visst det var bra i Hudik när jag praktiserade där men jag tror nog ändå Gävle är bättre.. :)

2009-05-18 @ 16:37:44
URL: http://mylifestyle.devote.se
Postat av: Frida

Din mage har blivit stor nu :) Det är så gulligt, jag får ursäkta om jag kollar ganska mycket på magen i skolan ^^ Men jag tycker du har sån söt bebismage så man kan inte låta bli att kolla! :)

2009-05-20 @ 14:30:57
URL: http://fridaannalinnea.blogg.se/
Postat av: Frida

:) nej tok det gör jag absolut inte! :) tittar för att jag tycker det är så gulligt:]

2009-05-22 @ 14:18:27
URL: http://fridaannalinnea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0