2009-05-02 / Efter vecka 28 kommer vecka 29



Det blir ett kort inlägg idag. Ska till barnmorskan, familjecenter på måndag igen, så då har jag lite mer att skriva.


Beräknat förlossningsdatum:
2009-07-25

Barnet blev till omkring: 2008-11-01

Du är i vecka: 29

Du är i månad: 7

Antal graviditetsveckor och dagar: 28 veckor 0 dagar

Antal dagar kvar till förlossningen: 84

ja, idag går jag alltså in i en ny vecka, vecka 29


Barnet:


37 cm och ca 1.2 kg. Barnet kissar och dricker 0.5 liter fostervatten varje dag. Dess huvud är stort i förhållande till resten av kroppen och det är fortfarande magert utan underhudsfett. Än kan det fritt ändra läge och slå kullerbyttor i mammas mage. Det är vanligt att barnet vid den här tiden sparkar mycket men en del barn är mer stillsamma än andra. Om du är stressad eller upprörd reagerar barnet troligen på de stresshormoner som frigörs och cirkulerar över till barnet via moderkakan. Prova att lugna barnet genom att ta några lugnande andetag och slappna av. Prata lugnande, stryk över magen och rör dig mjukt så kommer de flesta barn till ro igen. Precis som efter födelsen.




Kände att jag ville ha med den här bilden, tycker att det är så häftig! (google.se)

Mamman:


Det är högst individuellt hur stor mage du har. Även om måttet på tillväxtkurvan ligger högt så behöver ditt barn absolut inte vara särskilt stort. Det växande barnet blir allt mer utrymmeskrävande och pressar dina inre organ åt sidan. Livmodern trycker nedåt mot de stora blodkärlen. En del kvinnor får synligare, mer markerade blodkärl på benen och i ljumskarna. Hos en del gravida uppstår åderbråck eller hemorrojder. Stora åderbråck försvinner inte av sig själv. Det går i så fall att operera men inte förrän det har gått några månader efter förlossningen. Några blir bara mer svullna i benen och i fötterna när vätska från de överbelastade blodkärlen tränger ut i vävnaderna. Är det besvärligt kan det hjälpa att sitta en stund med benen i högläge. På Apoteket finns särskilda stödstrumpor att köpa. De underlättar återflödet av blod från fötterna och uppåt.

(tagit från libero.se)

Och jag kan, efter att ha läst det här, säga att jag då förstår att bebisen har hicka några gånger om dagen(oftast). ;) tycker så synd om henne/honom. Hicka som är så jobbigt.. Och kullerbyttor kan jag säga att den verkligen gör! Man skulle kunna tro att det är disco i magen eller att bebisen ska bli en cirkusartist!  :)

Jag och patrik är barnvakt ikväll åt lillasyster emma för mamma är och åker båt med hennes kille. Dom hade blivit  bjuden av Bollnäs bandy, så då ska vi sova här tills imorgon.
Det blir nog en lugn kväll framför tv eller film och äta gott! Jag blir väl trött framåt elva kan jag tänka mej. Fast jag sov till kvart över elva, halv tolv idag. ;) haha.. Men mina järntabletter borde nog ge resultat snart. När det är helg är det ju roligare att vara vaken lite senare, eftersom jag alltid brukar vara det annars.

Men nu ska jag sluta här, det blev inte så kort ändå :p hehe. Uppdaterar igen på måndag efter besöket på familjecenter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0