10-02-15 / Spjälsäng

God middag/eftermiddag! :)

Nu har jag äntligen fått mitt internet tillbaka. Patrik har lånat det av mig i några dagar eftersom hans inte fungerade.. (När jag skrivit dom här raderna så har jag fått lämna datorn 2 gånger för att Holly kryper runt o äter på allting, t.ex. min roliga sladd till datorn, hehe) som vanligt när jag inte har något internet så vill jag blogga, men jag får göra det nu istället :)

Förra söndagen så kom morfar o mamma med spjälsängen till Holly! (vi hämtade den för några veckor sedan men morfar har lagat o målat den lite) Så hon har fått sovit i min säng med mig innan, eftersom att korgen hon sov i när hon var nyfödd (då o då) har hon ju vuxit ur. Fast ska jag vara ärlig så har hon väl nästan jämt sovit med mig i sängen. Hon har aldrig velat ligga i egen säng. När vi var på BB fick hon också sova med mig eftersom hon grät så fort vi la ner henne i sängen som hon skulle sova i där. Men vad gör det? Hon är ju fortfarande liten o det går ju att lära henne att sova själv nu med lika som tidigare :) Hon börjar faktiskt vilja ligga lite ensam, så det är ju bara bra! :)


här har holly somnat i soffan

Det finns ju olika meningar om hur man ska lära ett barn att sova själv. Vissa tycker att man ska lägga ner honom/henne, gå ut i från rummet o stänga dörren o sedan låta bebisen ligga där o gråta/skrika sig till söms, tills den blir så utmattad att den somnar.. Och göra om det så många nätter som krävs, för till slut lär sig barnet att det inte lönar sig att ligga där och skrika/gråta.
Och vissa tycker att man ska göra samma saker som ovan förutom att låta bebisen gråta sig till söms. Utan istället gå in till bebisen, trösta, säga "godnatt" och sedan lämna rummet. Och upprepa det så många gånger som krävs, för till slut förstår bebisen att det inte lönar sig. Dom anser att den första metoden kan få bebisen att känna sig ensam o övergiven men med den andra så känner dom sig trygg o somnar tryggt.

Jag tror helt klart på den andra metoden. Jag skulle aldrig klara av att lämna Holly i sängen o sedan låta henne ligga där o skrika o gråta tills hon somnar. Då skulle jag själv sätta mig ner o gråta. Det finns inget värre än ens bebis som gråter o är ledsen, det gör ont i hjärtat varje gång Holly gråter. Och jag tycker att det är en självklarhet att barnet ska känna sig trygg när den ska sova! :) Eller?

Det är iallafall något vi ska öva på här hemma :)

Nu ska vi äta lite mellanmål :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0